TMG zag de omzet vorig jaar met ruim 15 miljoen euro dalen tot 577,2 miljoen euro. Dat kwam vooral door een verdere afname van de advertentie-inkomsten. Die lagen bij gedrukte media 13 procent lager dan in 2010 en namen bij de radiozenders met ruim 8 procent af. Het normale bedrijfsresultaat (ebitda) zakte met bijna 16 miljoen euro tot 62,5 miljoen euro.
Het nettoverlies ontstond mede door een afschrijving van ruim 52 miljoen euro op diverse bezittingen. Zo schreef de uitgever van dagblad De Telegraaf en eigenaar van netwerksite Hyves 44 miljoen euro af op de SkyRadio Group. Door de sterke concurrentie op de radiomarkt dalen de resultaten van de muziekzender.
Strategie
TMG zette eind vorig jaar de strategie voor de komende jaren uiteen. Die voorziet onder meer in een kostenbesparingsprogramma van 70 miljoen euro, waarbij 350 van de in totaal ruim 2800 voltijdsbanen verdwijnen. Het bedrijf trof vorig kwartaal een voorziening van bijna 44 miljoen euro voor deze reorganisatie.
Internetactiviteiten leverden TMG vorig jaar bijna 70 miljoen euro op en vormden daarmee circa 12 procent van de totale opbrengsten van het bedrijf. De inkomsten uit advertenties waren op internet ruim 35 procent hoger dan in 2010. Die groei was echter onvoldoende om de achteruitgang bij gedrukte media en radio te compenseren.
TMG verwacht dat de nieuwe strategie op termijn leidt tot een toename van de omzet en de winst. 2012 is echter een transitiejaar. Het bedrijf voorziet geen verbetering van het vertrouwen onder consumenten en producenten, maar hoopt wel te profiteren van de grote sporttoernooien die dit jaar plaatsvinden. Vooral succes van Nederlandse sporters kan de omzet daarbij vooruit helpen, aldus het bedrijf.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl